Няколко щриха от младото австрийско изкуство…

Творбата Number 21 на Елена Щайнер, погледната през  „Фрагменти”-те на Роза Суаняк. Снимка: © artnovini.com/Elena Steiner/Rosa Suanjak
Творбата Number 21 на Елена Щайнер, погледната през „Фрагменти”-те на Роза Суаняк. Снимка: © artnovini.com/Elena Steiner/Rosa Suanjak
ВИЕНА. В каква посока се развива младото австрийско изобразително изкуство? Какви са новите тенденции? За кои имена ще се говори в бъдеще?.. На тези и на много други въпроси се опита да отговори изложбата „Илюминации” (ILLUMINAZIONI), която в началото на юни беше представена в галерия „Партер” на Българския културен институт (БКИ) Дом „Витгенщайн” (Haus Wittgenstein). В експозицията участваха творби на повече от 35 млади автори – настоящи и бивши студенти от Университета за приложни изкуства (Universität für angewandte Kunst Wien; UAKW) в австрийската столица.

Експозицията от съвременно изкуство, която включваше живопис, графика, скулптура, обекти, инсталации и видео, беше открита от Борислав Петранов (MMag. Borislav Petranov), директор на БКИ, който каза, че е щастлив да приветства младите художници в Дом „Витгенщайн”, като подчерта, че именно на тях принадлежи бъдещето в изкуството, и от проф. Марион Елиас (ao.Univ.-Prof. Dr. phil. Mag. art. Marion Elias), която сравни творчеството им с „озарението” и допълни, че не случайно основният кураторски проект на 54-то Международно биенале във Венеция (54th International Art Exhibition of la Biennale di Venezia) беше наречен „ИЛЮМИнации” (ILLUMInazioni)

Разкрепостени, търсещи, любопитни, провокативни, но и уважаващи класическите измерения на изобразителното изкуство, студентите от UAKW демонстрираха изключително високото ниво на своята подготовка. За отбелязване е, че повечето творби впечатляваха със зрелостта на авторите си, както и с дълбочината, в която те навлизаха, докато тълкуват болезнените проекции на „глобални” теми като сексуалността, кариеризма, самотата, еманципацията, носталгията…

В какво се превръщат жените, или Bizladies на Сабине Фрайтаг. Снимка: © artnovini.com/Sabine Freitag
В какво се превръщат жените, или Bizladies на Сабине Фрайтаг. Снимка: © artnovini.com/Sabine Freitag
Инсталациите…

Своеобразното „откриване” на изложбата поставяше многозначителната композиция Bizladies на Сабине Фрайтаг (Sabine Freitag). Две елегантно облечени женски фигури са коленичили сред купчини от разхвърляни папки, изпокъсани дамски списания, смачкани фактури и всевъзможни офисотпадъци. Бизнесдамите целенасочено търсят нещо в тази необятна бюрократична вселена и са така обсебени от ангажимента си, че сякаш не забелязват странните израстъци (фалически или като рог на ликорна) върху челата си… Какво ли търсят тези странни жени? Навярно – себе си…  

Откровените феминиски сюжети сякаш бяха обсебили централното фоайе на забележителната сграда и посрещаха посетителите на изложбата с дръзките си сюжети. Хирепреалистичното платно Number 21 на Елена Щайнер (Elena Steiner) показваше с виртуозна рисувална техника събличаща се жена – навярно след тежък работен ден. Средностатистическа, безименна, носеща деликатните следи на съвременната фармацевтично-козметична индустрия, със своя искрящ светлосин поглед, „героинята” на Щайнер недвусмислено търсеше мнението на публиката – за фигурата си, са сексапила си, за русокосата си красота (макар и едва доловимо повяхваща)… Агресивна, но също така многозначителна, беше и другата картина на художничката – с „хромозомното” име Number 22. Гол до кръста, намръщен млад мъж, държи на ръце надуваема секскукла, а в изражението му, почти по хамлетовски, проблясва парафразата „Да бъда или да не бъда…   

Две от най-обсъжданите инсталации: Die Herren Runde и Die Seilschaft на Индра Соукуп. Снимка: © artnovini.com/Yindra Soukup
Две от най-обсъжданите инсталации: Die Herren Runde и Die Seilschaft на Индра Соукуп. Снимка: © artnovini.com/Yindra Soukup
По пътя на провокацията продължаваше и затаилата „огнен дъх” композиция от 60 свещи във формата на фалоси, разположени върху позлатен кръст, наречена Die Herren Runde. Със сигурност, идеята на Индра Соукуп (Yindra Soukup), беше тази еретична творба, както и „нанизът” от същите обекти – Die Seilschaft, един ден да бъдат възпламенени като своеобразно аутодафе на сексуалността и да изчезнат в пространството подобно на нейния синтетичен безполов Freeway Rider. С позлатен варел за петрол върху гърба…

Останалите инсталации изглеждаха далеч „по-невинни”: Беате Сузане Вер (Beate Susanne Wehr) предлагаше „гора” от фотоапарати, с монтирани крушки вместо обективи, наречена Point Of View; стативът с подредени върху него книги – Illuminationen, беше посвещение на големия германски литературен критик Валтер Бениямин (Walter Benjamin; 1892-1940), а Puppets-Push-Cut-Crash на Дорис Кьофер (Doris Köfer), припомняше славните времена на сюрреализма и в частност творчеството на Ханс Белмер (Hans Bellmer; 1902-1975), и т.н.

А след като слънцето залезе, Къщата беше озарена от разноцветни светлини и така се превърна в огромна вълнуваща инсталация…

Рисунките.

Като начало трябва да споменем „тройният” портрет с яйчена темпера на Марион Елиас, напречен Augen… Licht. Брилянтно! – и това може би е достатъчно…

Ohne TitelВсъщност само рисунката е без име, иначе нейният автор се казва Искрен Илиев (Iskren Iliev), който е завършил специалност „Живопис” в UAKW през 2006 г. Изящно изпълнена смесена техника върху дърво, метафизични дълбини и характерен стил…

Андреас Гюнтер (Andreas Günter), очевидно, също владее много добре рисунката, което доказваше с Yentl, The Yeshiva Boy – своеобразно посвещение на Барбара Стерйзънд (Barbra Streisand) за режисьорския й дебют с едноименния филм през 1983 г.

Стъклопластиката Non person на Стефан Вирнсперер (вдясно) и инсталацията Puppets-Push-Cut-Crash на Дорис Кьофер. Снимка: © artnovini.com/Stefan Wirnsperger/Doris Köfer
Стъклопластиката Non person на Стефан Вирнсперер (вдясно) и инсталацията Puppets-Push-Cut-Crash на Дорис Кьофер. Снимка: © artnovini.com/Stefan Wirnsperger/Doris Köfer
Приложните изкуства…

На пръв поглед непретенциозна, особено поставена в контекста на Bizladies, композицията Fragmente на Роза Суаняк (Rosa Suanjak) излъчваше необяснима първична енергия, която привличаше и очароваше… Non person на Стефан Вирнсперер (Stefan Wirnsperger) покоряваше с остроумната си идея – след като съставената от малки стъклени квадрати стъклопластика бъде осветена с прожектор, върху стената се проектираше загадъчен портрет на млад мъж. По този начин, роденият през 1985 г. в Тамсвег (Залцбург), художник, освен че даваше своя принос към темата на изложбата, предоставяше на зрителя възможността сам да направи своя избор – реалност или фикция… Улрике Кухнер (Ulrike Kuchner) с Halogene защитаваше позициите на абстрактното в изкуството, но чрез специфичното съчетание от епоксидна смола, фолио и плексиглас, авторката развиваше и концепцията си за връзката между науката и изкуството, търсейки „най-малкият общ знаменател” между тях…    

Изкуството също има нужда от свой ангел-хранител... Снимка: © artnovini.com
Изкуството също има нужда от свой ангел-хранител… Снимка: © artnovini.com
Фотография и метал…

Стефани Холер (Stefanie Holler) показа два голямоформатни принта – Garderobe и Burn-out, които носеха неповторимото очарование на черно-бялата фотография, а Мария Спрингер (Maria Springer) търсеше/предлагаше „Вода за всички” (Wasser Für Alles) с прекрасния си триптих в метал…

Разбира се, това бяха са само няколко ярки щриха от изложбата ILLUMINAZIONI. Разбира се, те не могат да обхванат целия спектър на младото австрийско изкуство, но бяха показателни за някои много важни аспекти в неговото развитие. Експозицията показа отношенията между преподаватели и студенти; голямата творческа свобода, която имат младите автори; отношението на публиката към тяхното творчество и към изкуството като цяло…

Въпреки многолюдното откриване и непрекъснатият поток от посетители през трите дни на изложбата, във фоайето на Дом „Витгенщайн” бяха експонирани и две изящни ръждясали фигури, дело на Изабеле Соймел (Isabelle Seumel) – едната с ангелски крила, а другата с трион на врата, които метафорично напомняха за божествената светлина на изкуството, но и за сложния и противоречив път на неговото създаване...

Ето имената на останалите участници в изложбата: Anna Moser, Anne Glassner, Christoph Döttelmayer, Elfriede Matysek, Emanuel Jesse, Francesco Ciccolella, Hanna Philomena Scheiber, Ingrid Riebler, Jasmina Hirschl, Kristina Chudikova, Lena-Violetta Leitner, Petra Waldek, Maria Gartner, Niklas Wagner, Rudi Cotreneo, Samantha Hirschl, Susanne Frantal, Yuko Ichikawa, Rosa Suanjak, Tanja Taborin, Ilona Mörtl, Claudia Sandoval Romero.